California

9 juni 2017 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

Whoop whoop Amerika! We zijn in san fransisco aangekomen. Else is helaas ziek de eerste ochtend in het hotel, dus de eerste dag splitten we op en wisselen we elkaar af in het hotel. Diecko en ik gaan samen ontbijten en lopen daarna naar de bookstore om cadeautjes voor Doon te kopen die morgen jarig is. Diecko stelt, altijd al, heel veel vragen. Nu zijn we de hele dag samen en horen we ze dus allemaal én hebben tijd om ze te beantwoorden. Al is dat soms best moeilijk.... Vragen als waarom zitten die mensen hier (zwervers), waarom hebben we die in nl niet. Waar komt de wind vandaan?welke kant draait de aarde op? Enz enz.
 S middags gaan we langs bij Fishermanswarf om seals kijken. Natuurlijk gaan we met het trammetje die over de heuvels rijdt. Groot voordeel van met kinderen reizen is dat je overal voorrang krijgt, dus zitten we meteen op een bankje vooraan. Beneden komen we langs bike rental. D en D besluiten samen (of de ene d wat meer...?) dat dat het perfecte cadeau is voor de volgende dag ipv de hop on hop off bus.  Op de werf, stoppen we bij een breakdance act en wordt Doon uit t publiek gehaald als "rich white Guy" om in de act mee te doen. Zie t (lange) filmpje bij video's. Nee no spoilers; kijk zelf maar
De volgende dag, feest want Doon is jarig. Else is opgeknapt en super gelukkig dat ze ook een cadeautje krijgt. Vandaag gaan we op de fiets de stad ontdekken. We fietsen over de golden gate bridge naar saucelito aan de andere kant. Daar hebben we een dikke hamburger verdiend. We hebben enorm geluk met het weer, zon zon zon! Na de hele dag fietsen, gaan we terug met de Ferry langs Alcatraz. Birthday dinner is bij de Italiaan. Een top verjaardag volgens Donald!
De volgende dag halen we de camper, of te wel RV op. Op de parkeerplaats ontmoeten we Denen die net klaar zijn met hun trip. Ze geven ons hun stoelen, hoelahoep, bbq, kolen en al t eten wat ze over hebben! Top Denen!
En natuurlijk hebben we nog niet echt een plan, dus in de Uber er naar toe hebben we pas besloten, samen met de driver, om naar napa valley te gaan. We vertrekken met onze mini truck. Napa valley staat bekend om wineries maar daar komen we niet eens aan toe. We gaan naar een 'state park' en daar blijken we de kleinste camper te zijn. Daar ontmoeten we een groep van 4 Zwitsers. Dit is hun laatste nacht en zij bieden ons ook hun stoelen aan....mét ligstand. Want, leggen ze bloedserieus uit, das belangrijk als je in ze zon zit én als je bij t kampvuur zit. Dus, we krijgen ook hun stoelen (en, geen grapje, een zwitsers zakmes omdat we geen kurkentrekker hebben).
Al pratend met iedereen leren we steeds meer over rv-life.
Na 2 nachten vertrekken we naar Yosemite nat park. Een vd highlights van Californië. De weg ernaar toe duurt met de rv wat langer dan we dachten dus we maken een stopje in rio vista. Hier spreken we Cecilia die de local newspaper maakt: we krijgen een rondleiding en een interview. Cecilia vindt t zo leuk dat we er zijn dat ze foto's maakt en ons in de krant wil gaan zetten. (Let's see...ze stuurt m ons op). Onderweg zijn Doon en ik vooral onder de indruk van de enorme graan velden die we zien. Echt Alles is hier groot. Grote auto's, grote ijsjes (het lijken wel drie nl bolletjes) grote wegen, grote mensen i(n de breedte), grote hamburgers...En grote parken zoals Yosemite.
Yosemite is enorm en echt heel erg mooi. Omdat t lente is, is er volop smeltwater dat de watervallen groots maakt. We maken hikes en Diecko en ik zien zelfs een lynx (waar ik wel ff van schrok, maar de lynx schreed ons voorbij). Op z'n Amerikaans staan overal waarschuwingen, die we natuurlijk gelezen hadden:  eten moet s nachts in bear-proof boxen, als je lynxen ziet, houd je kind bij je en maak je groot. Gooi stenen als ie dichterbij komt., ga niet van het pad ivm slangen. Etc.ik dacht korreltje zout, totdat ik die lynx zag en berenpoep op t pad.
Overal in t park zijn Rangers (boswachters) die enorm enthousiast op de kinderen reageren. Ze hebben mooie verhalen en leggen alles geduldig uit op een begrijpelijke manier. Super leuk om zo steeds meer te weten te komen! Zo leren we dat bijna alle sequoia trees (grote bomen) weg waren gehakt, dat zwarte beren ook wit kunnen zijn en dat de bosbranden goed zijn voor het bos. Diecko en Else halen alle 2 hun jr ranger badge! Uitgereikt door de oudste ranger volgens D en Sinterklaas volgens Else. Kijk maar naar t filmpje.
Na een paar dagen Yosemite gaan we door naar Kings Canyon en sequoia nat park. Dat ligt op 7000 feet, boven de 2000m dus het was een stuk kouder. De eerste dag is wijdse uitzichten, diepe canyons en dikke hoge sequoia bomen.
Zoals elke dag gaan we s avonds hout sprokkelen voor de bbq en om kampvuur te maken. Smores maken is hier een nationale traditie. Smores is een marsmellow uit t vuur op een honingkoekje met een stuk chocolade er tussen. Echte Amerikaanse kids maken de marsmellow zwárt in de vuur en doen er 3 stukken chocolade tussen. We zijn gestopt met de smores want D en E stuiteren de camping af na 1 zo'n ding. Toetje is nu t kampvuur nog groter maken. Met vuur spelen blijft geweldig.
Dag 2 in Kings Canyon. dachten we even te lunchen in een lodge. Dat bleek een soort all in formule te zijn met kidsclub, boogschieten, schermen, knutselen, kayakken enz enz. En nog belangrijker een hele grote open haard. Het was inmiddels gaan regenen, we zaten in de wolken en buiten was t 7graden. Niet echt lekker in je Campertje. Binnen 5 min ontmoetten we Steve en Lili, die regelen dat we overal aan mee mogen doen. De kids vinden t geweldig. Wij ook! Wat als lunch bedoeld was, wordt 2 volle dgn! We slapen in de rv op de parkeerplaats en schuiven na t ontbijt weer aan. En Lili and Steve vragen ons om bij hen langs te komen in LA. Dit zijn precies de dingen waarom we geen plan willen maken, dat er ruimte hiervoor is.
Voordat we vertrekken van de lodge maken we nog even dankbaar gebruik vd douches, want dat was een beetje té lang geleden....

PsFoto's zie je onder foto's.

1. Aafje Giskes:
    10 juni 2017
    Fantastisch verhalen! Heerlijk om te lezen dat jullie volop genieten. Xx
  2. RJLVB:
    18 juni 2017